Art & Choka festival



Projekt proveden školske godine 2016./2017.
Škola koordinator: TUŠ Anton Štifanić
Projekt financiralo Ministarstvo Turizma Repulike Hrvatske
Voditeljice projekta;
Ticiana Peteh – nastavnica strukovnih predmeta u turizmu
Mirela Marković – nastavnica poljoprivredne skupine predmeta
facebook stranica projekta: https://www.facebook.com/profile.php?id=100050309780720&locale=hr_HR
Ideja za ovaj projekt je nastala iz priče o artičoki, nekada vrlo zastupljenoj i korištenoj namirnici u istarskoj kuhinji, kao i nasadima artičoke koji su postajali u Poreču, što navodi na oživljavanje nematerijalne baštine – hrane i običaja vezanih za uzgoj, pripremu i konzumiranje hrane, te pružanje doživljaja enogastro putniku koji dolazi u Istru, već brendiranu destinaciju na eno-gastronomskoj turističkoj karti svijeta.
Učenice iz tima za promociju istražile su povijest uzgoja artičoke na temelju povijesne građe zavičajnog muzeja poreštine, gdje postoje bilješke iz 17.tog stoljeća da je u Poreču postojala plantaža od tisuću sadnica artičoke, na temelju čega će osmisliti priču uz manifestaciju


Ciljevi prokjekta:
- Obogatiti turističku ponudu Grada Poreča u skladu sa „Strategijom razvoja turizma do 2020. godine” novom gastro manifestacijom – art&choka festival
- Poticati učenike različitih obrazovnih sektora na suradnju i timski rad, te razvijati poduzetnički duh
- Podizati razinu znanja i kompetencija, te kvalitetu obrazovanja budućih turističkih djelatnika i agrotehničara
- Kroz suradnju dviju škola također promovirati kurikularni način rada
- Upoznati učenike sa mogućnostima i benefitima projektiranja kroz EU fondove
- Razvoj novog poljoprivrednog proizvoda i plasman na turističko tržište
Projektni tim
Mentorica:
Mirela Marković
Suradnice na projektu:
Marina Čanić, Margita Žiković
Učenici:
Agapito Paolo Tomić Josip
Antolović Mateo Legović Karla
Brajković Gea Kurelović Ana
Bulić Emili Bulić Mateas
Bulić Markos

Učenici uključeni u projekt su učenici drugog (te kasnije trećeg) razreda agrotehničara, koji se u SŠ Mate Balote i u još samo četiri poljoprivredne škole u Hrvatskoj, odvija po eksperimentalnom kurukularnom programu. Kurikularni pristup učenju je pristup gdje se predmeti grupiraju u module, gdje se predviđa zajednička nastava iz različitih predmeta, u trećem razredu predviđena je projektna nastava kao uvod u pisanje maturalnog rada u četvrtom razredu te odvijanje manjih projekata kroz povezivanje nastavnih tema iz više predmeta a ko planiranja nastavnog procesa naglasak je na ostvarivanju ishoda učenja. Takav oblik nastavnog programa idealan je za provođenje ovakvih projekata, gdje ne samo da smo u mogućnosti povezivati predmete, nego i različite sektore, te smo se rado odzvali pozivu za suradnju sa drugom srednjom školom u našemu gradu.
U našoj školi od 2000. godine djeluje učenička zadruga u kojoj učenici proizvode vino, maslinovo ulje, eterično ulje i hidrolat lavande, uzgajaju ljekovito i aromatično bilje te od njega prave aromatizirane rakije i likere, tradicionalne u našemu kraju. To nam je dalo ideju za aktivnosti u ovome projektu, te smo na taj način uključili i UZ Parentino u ovaj projekt. Učenici uključeni u projekt članovi su sekcije “Uzgoj ljekovitog i aromatičnog bilja”u sklopu zadruge (projekt smo uključili u kurikulum rada sekcije), te u drugom razredu imaju predmet Povrćarstvo, u sklopu kojega se obrađuje tema uzgoja višegodišnjeg povrća – između ostaloga i artičoke. Učenička zadruga njeguje tradicijske vrijednosti, očuvanje okoliša i inovativnost, pa je ova tema bila idealna za nas a predmet Povrćarstvo dao nam je stručnu podlogu – zbog kratkog trajanja projekta nismo stigli uzgojiti artičoke ali smo mogli istražiti njezin uzgoj u suradnji sa stručnjacima i proizvođačima. Svi navedeni razlozi dali su odličnu sinergiju u osmišljavanju projektnih aktivnosti i njihovom provođenju.
Planirane aktivnosti u projektu su:
- Izrada likera od artičoke (svibanj – lipanj)
- Izrada seminarskog rada o uzgoju artičoke (travanj – rujan)
- Stručna ekskurzija u Italiju
- Sudjelovanje na radionicama u TUŠ Antona Štifanića
Na početku projekta, krajem travnja učenici su upoznati sa projektnom dokumentacijom, proračunom projekta i planiranim aktivnostima. Tada su i podijeljene aktivnosti na projektu po članovima tima. U tablici ispod mogu se vidjeti radni zadatci, rokovi izvršenja i izvršitelji.
Aktivnosti u projektu
Izrada likera od artičoke
Kao što je artičoka zaboravljena kultura u Poreču, tako je i liker od artičoke tradicionalni ali zaboravljeni aperitiv. Prvi korak u ovoj aktivnosti bio je osmisliti recept iz postojećih tradicionalnih recepata. Raspitali smo se o receptima u našoj okolici kod baka i mama te smo pokušali i potragom na Internetu. Na internetu smo našli veliki broj recepata na talijanskom jeziku koje je prevela učenica Gea Brajković. Zatim smo svi zajedno sjeli te iz recepata koje smo imali osmislili svoj recept. Odlučili smo da će baza likera biti naravno artičoka, te smo se odlučili za neke začine i aromatične biljke – odabrali smo one aromatične biljke koje sami uzgajamo u svom vrtu.



Artičoke i začine smo morali kupiti no željeli smo u naš liker staviti samo aromatične biljke koje imamo u svom začinskom vrtu. Nakon toga smo pristupili izradi likera. Učenici Josip Tomić, Markos i Mateas Bulić bili su zaduženi za ovu aktivnost. Artičoke su očistili i odvojili vanjske listove koje su stavili u veliku bocu. Na očišćene listove artičoke stavili su šećer, začine i listove aromatičnog bilja u količinama navedenim u receptu te su sve prelili sa rakijom komovicom. Rakiju smo kupili od Istarskih proizvođača vina – Vina Prodan iz okolice Višnjana, jer su se u Poreču likeri tradicionalno pravili od rakije komovice, koja je nusproizvod koji se dobije preradom komine grožđa. Sve sastojke dobro su promiješali i ostavili na tamnom mjestu sa stoji tri tjedna, uz miješanje svaka dva dana. Nakon što je prošlo potrebno vrijeme navedeni učenici su liker procijedili i napunili u boce zapremnine 0,2 i 0,5 litre.



Učenici Mateo Antolović i Paolo Agapito su u međuvremenu osmislili etikete za naš liker te mu dali ime. Osnova etikete je logo projekta, stilizirana crno – bijela artičoka. Logo su osmislili učenici iz TUŠ Antona Štifanića, a mi smo ga primijenili na ovaj proizvod. Ime koje je naš liker dobio je Cordulina, kao izvedenica iz latinskog naziva artičoke. Nakon toga su učenice Ana Kurelović, Emili Bulić i Karla Legović izrezale pripremljene etikete te ih pažljivo nalijepile na boce. Kao zadnji dio izrade našega projekta trebalo je još samo da liker odleži 70 dana da bi bio spreman za upotrebu. Mi smo svoj liker ostavili u bocama da odleži do svečane promocije projekta kada smo ga degustirali zajedno sa kolegama iz Ugostiteljske škole. Prilikom rada na ovoj aktivnosti učenici su pokazali inovativnost, samostalnost i kreativnost te su iskusili što znači timski rad i koliko je važno da svaki dio tima na vrijeme i kako treba odradi svoj dio kako bi aktivnost bila na vrijeme provedena te da bi konačan proizvod bio onakav kakav smo željeli da bude. Ovom aktivnosti proizveli smo proizvod od kojeg su onda naši kolege ugostitelji mogli osmišljavati koktele.



Izrada seminarskog rada o uzgoju artičoke
Izradom ovoga rada željeli smo se pobliže upoznati sa uzgojem artičoke kroz istraživački rad koji donosi pisanje seminara. Na uvodnom sastanku podjelili smo radne zadatke unutar ove aktivnosti kako je to navedeno u tablici na početku izvještaja. Svatko se upoznao sa svojim dijelom tematike te su učenici bili spremni za daljnje istraživanje. Mentorica je dogovorila konzultacije sa prof. dr. sc. Smiljanom Goreta Ban koja je učencima osigurala svu potrebnu literaturu za pisanje seminara. Također ih je ukratko upoznala sa najčešćim problemima u uzgoju artičoke te na što treba obratiti pažnju prilikom njezina uzgoja. Nakon toga su članovi tima svaki odradili svoj dio aktivnosti. Emili Bulić je istražila najčešće bolesti i štetnike koji napadaju artičoku, Gea Brajković i Ana Kurelović su istražile sve agrotehničke zahvate koji su potrebni za uzgoj artičoke, Legovićkarla istražila je uvjete uspijevanja i morfološke osobine ove biljke. Kada su bili gotovi sa svojim dijelom poslali su ga Mateu Antoloviću koji ih je spojio u jedan rad te dodao zanimljivosti o artičoki koje su istražili učenici ugostiteljske škole kroz svoje aktivnosti. Kroz pisanje ovog seminara shvatili smo da je Istra idealno područje za uzgoj artičoke i da u toj biljci leži veliki potencijal, kako ekonomski tako i razvojni. Zbog velikog broja hotela i restorana na našem području artičoke bi naši poljoprivrednici, da ih se odluče uzgajati mogli bez problema plasirati. Ali, artičoka nije “popularna” kultura kod naših poljoprivrednika, niti su svjesni mogućnosti njenoga uzgoja. Ovim projektom podigli smo i razinu svijesti o tome kod naših učenika, kako mi to volimo reći posijali smo sjeme možda neke buduće proizvodnje. Kroz ovakve projekte i aktivnosti naši učenici, koji se mahom bave poljoprivrednom proizvodnjom, dobivaju nove ideje i nastojim im otvoriti vidike ka nekim novim (ali ipak i starim, samo zaboravljenim) kulturama, te tako utjecati na razvoj poljoprivredne proizvodnje u našem kraju.





Stručna ekskurzija u Veneciju
Dana 17.9.2016. zaputili smo se u Veneciju što je učenicima bio svojevrsna nagrada za sav trud i rad uložen u ovaj projekt. U Veneciji su učenici TUŠ Antona Štifanića obišli hotel Danieli u kojem su snimani inserti poznatog filma ‘Turist’ sa Angelinom Jolie i JohnnyemDeppom u glavnim ulogama, te su i oni ovaj izlet iskoristili za stjecanje novih iskustava u struci.




Ostale aktivnosti
Tokom projekta sudjelovali smo u radionicama koje su organizirali naši kolege ugostitelji.
To su bile radionice sommelijerstva koje su održali Saša Krajinović i Emil Perdec. Tim radionicama prisustvovali su naši učenici koji su pokazali interes za njih, to su bili Josip Tomić, Markos i Mateas Bulić te Emili Bulić. Ove radionice bile su korisne za njih jer su stekli nova znanja o vinima, kao učenici trećeg razreda oni slušaju predmet Vinogradarstvo a u četvrtom će imati Vinarstvo. Svaki poljoprivrednik koji se bavi, ili senamjerava baviti uzgojem vinove loze i proizvodnjom vina mora znati puno o vinima, pa je ovo za naše učenike bila prilika da se upoznaju pobliže sa vinima te sa posluživanjem vina. Smatrali smo i da takvo međusektorsko povezivanje doprinosi boljem razumijevanju, danas učenika dviju škola, a sutra ljudi koji rade u svojim sektorima te trebaju ustanoviti nekakve puteve suradnje.
Također su naši učenici Antolović Mateo i Ana Kurelović sudjelovali na edukativnim predavanjima koja su održale Klara Trošt Lesić i Marinela Dropulić Ružić sa Instituta za poljoprivredu i turizam Poreč na teme “Uloga gastronomskih manifestacija u turističkoj ponudi Istre ” i ” Sve nijanse gostoljubivosti”, koja su organizirana prvenstveno za učenike ugostiteljske škole.






Osim toga sudjelovali smo i na dvama promotivnim eventima, 7. lipnja u prekrasnoj Vili Pollesini gdje smo svoj projekt predstavili svojoj zajednici i 16. rujna u zgradi Pučkog otvorenog učilišta Poreč još jednom svo promovirali svoj projekt u zajednici kroz promociju likera Cordulina, gdje su naši ugostitelji osmislili koktele od našega likera koje smo mogli degustirati. Tom prilikom su učenici Gea Brajković i Paolo Agapito prezentirali naš dotadašnji rad na projektu. Ovim događajem još smo povezali timove dvaju škola u jedan, jer su jedni koristili proizvode drugih.


Mirela Marković prof.