Eko škola

Eko-škole su univerzalni program odgoja i obrazovanja za okoliš namijenjen odgojno-obrazovnim institucijama od najranijeg uzrasta do visokoškolskih institucija. Program su osmislili stručnjaci sa najistaknutijih sveučilišta u Europi na način da se, uz manje ili veće prilagodbe može primijeniti u bilo kojoj europskoj državi i izvan Europe. Osim odgojno-obrazovne komponente (prvenstveno odgojne), program ima za europske države, naglašene i eurointegracijske komponente. Program počiva na strogo propisanoj metodologiji provedbe, koja se ne može mijenjati po vlastitoj volji, te na smjernicama za provedbu međunarodnog koordinatora i nacionalnog koordinatora programa. Eko-škole su intelektualno vlasništvo Zaklade za odgoj i obrazovanje za okoliš (Foundation for Environmental Education – FEE), koju je 1981. godine utemeljilo Vijeće Europe imajući u vidu narastajuće globalne probleme okoliša, prvenstveno klimatske promjene, a isto tako predstojeće integracijske procese na razini Europske Zajednice.
      Ova zaklada se do 2001. godine zvala Europska zaklada za odgoj i obrazovanje za okoliš, a program se zvao Europske eko-škole. Budući da se program s početkom ovog tisućljeća počeo širiti i na druge kontinente, kao i drugi programi FEE, Zaklada je promjenila naziv u “Zaklada za odgoj i obrazovanje za okoliš”. Tako je zaklada iz europskih prešla u šire međunarodno-globalne okvire. Sjedište međunarodnog koordinatora Eko-škola je u Lisabonu. Jednom godišnje, a po potrebi i češće, održavaju se sastanci nacionalnih voditelja programa sa međunarodnim koordinatorom, na kojima se usuglašavaju mnoga pitanja u svezi s metodologijom provedbe.

     Pokret prijatelja prirode “Lijepa naša” je predstavnik Republike Hrvatske u Zakladi za odgoj i obrazovanje za okoliš od 1997. godine. “Lijepa naša” je ovlaštena za vođenje i koordiniranje svih programa FEE u Republici Hrvatskoj, što osim Eko-škola uključuje i sljedeće programe: Plava zastava, Zeleni ključ, Mladi izvjestitelji za okoliš i Učenje o šumama.

Načela odgoja i obrazovanja za okoliš u programu Eko-škola

  • usklađivanje i prilagođavanje programa Eko-škola hrvatskom odgojno-obrazovnom sustavu
  • uvođenje posebnih programa zaštite okoliša
  • stalno usavršavanje učitelja/nastavnika
  • interdisciplinarni pristup odgoju i obrazovanju za okoliš u osnovnim i srednjim školama
  • osnivanje centara odgoja i obrazovanja za okoliš kao podrška programima zaštite okoliša
  • opremanje škola suvremenom literaturom s tematikom zaštite okoliša

Ciljevi zaštite okoliša u programu Eko-škole

  • snimiti stanje-okoliš škole, kuće, naselja, mjesta
  • utvrditi postojeće probleme u okolišu i mogućnosti rješenja
  • predvidjeti i upozoriti na nove probleme okoliša, djelovati s ciljem sprečavanja nastanka novih
  • dati prednost održivom razvitku
  • unaprijediti kakvoću življenja osiguravajući i održavajući visoku kakvoću okoliša za život, rard i kretanje
  • organizirati akcije s ciljem promicanja životnih i radnih uvjeta
  • zaštititi prirodu i očuvati prirodne izvore
  • upoznati i štititi biološku raznolikost ekosustava
  • poticati i osmišljavati rad u okolišu
  • nastojati ispraviti štete počinjene u okolišu
  • upozoravati javnost o problematici okoliša
  • osigurati trajno i pravodobno informiranje javnosti i sudjelovanje u svim predviđenim aktivnostima

Srednja škola Mate Balote u programu Eko-škola

Od jeseni 2002. godine škola je uključena u međunarodni program Eko-škola na temu otpad. Učenici članovi Eko-patrole pratili su aktivno deset mjeseci stanje otpada po razredima, uredima, zajedničkim prostorima škole i školskom dvorištu.

Na jedinstvenom obrascu tjedno su upisivali rezultate svojih nalaza, primjedbe, sugestije, te unosili svoj estetski dojam o uređenosti prostora koji su pratili. Učenici su potom izrađivali mjesečno izvješće i grafičke prikaze stanja. Otpad sa dvorišta i vrta kompostirali su u kompostištu koju su sami napravili.

Učenička zadruga Parentino bila je aktivno uključena u sve značajnije projekte Eko-škole i dala je izuzetan doprinos u realizaciji programa i osvješćivanju učenika. Učenici su vrlo dobro prihvatili Projektnu nastavu koja je organizirana tri puta. Svi su bili uključeni u neku od radionica, predavanja ili terensku nastavu sa raznim eko-sadržajima, gdje su mogli slobodno izraziti svoju kreativnost i ideje. Predavanja su održali vrsni stručnjaci iz grada, županije i šire zajednice, koji su vrlo stručno i zanimljivo prezentirali ekološku problematiku.
Kroz terensku nastavu i radionički rad učenici su imali priliku praktično ispitati neke pojave, uočiti zagađenje, spravljati zdravu hranu, praviti aranžmane i ukrasne predmete koristeći materijale iz prirode, otpad i sl., urediti školski prostor prema svom ukusu, posjetiti ekološki zanimljiva mjesta ili izložbe i dr. Sva događaja budno su pratili i prikazali cjeloviti rad slikom i riječju naši novinari i fotografi, te su izdali dva Biltena i snimili mnogo CD-ova. Po završetku rada radionica, predavanja i terenske nastave učenici su prezentirali svoj rad, kreacije, rezultate nalaza i sl.

Velik broj učenika bio je uključen i u humanitarne aktivnosti. Prodaja kolača već postaje uobičajena akcija u svrhu pružanja pomoći svojim kolegama lošijih materijalnih mogućnosti, Društvu invalida Poreč i “Rovinjskom suncu” – ženama i djeci izvrgnutim nasilju te bolesnima kojima je potrebna pomoć. Vrijedan pažnje bio je i Projekt proljeće u Europi u kojem je bilo uključeno stotinjak učenika. Oni su kroz više aktivnosti iznosili svoje ideje o budućnosti Europe sa različitih apekata, pa i ekološkog. Razmjenjivali su mišljenja, natjecali se u poznavanju europske povijesti, kulture, ekološki zanimljivih mjesta i sl., te uspostavljali kontakte sa drugim školama koje su bile uključene u Projekt. Za realizaciju ovog Projekta škola je dobila Certifikat Europske unije i bila je na Web stranici EU. Učenici su svoj rad u radionicama i na nastavi prezentirali zanimljivim plakatima koje su izložili u holu škole i po razredima.

Sve događaje u svezi s realizacijom programa pomno su pratili Glas Istre, Radio Poreč, ponekad Radio Pula i Jutarnji List, a u zadnje vrijeme uspostavili smo uspješnu suradnju s uređivačkom ekipom web stranice Poreštine. Škola je vrlo kvalitetno realizirala program Eko-škole u “sedam koraka”, te uspostavila dobre odnose suradnje sa Gradom i širom zajednicom i tako priskrbila hvale vrijedno priznanje – Certifikat međunarodne Eko-škole i Zelenu zastavu. Svečanost podizanja zelene zastave upriličena je 30. travnja 2004. povodom Dana škole i u okviru programa obilježavanja Dana grada Poreča.

Skip to content